Вже у старозавітній церкві існували «шелухім», тобто посланці, або апостоли. Вони були представниками громад, розвозили листи, розв’язували спірні питання, збирали пожертви, повідомляли про свята. Ходили від міста до міста, таким чином забезпечуючи зв’язок між ними. Тож цілком очевидно, що й новозавітна церква мала б мати таких апостолів.
Факт того, що в Ісуса були послідовники та учні, навряд когось здивує. Багато відомих наставників і пророків мали послідовників – Платон, Аристотель, Іван Хреститель, зрештою. Цікавим є те, за яким принципом Христос обирав своїх апостолів. Адже й самі особи тих, кого обрав Син Божий, і принцип, за яким їх було обрано, шокували б нині найкреативнішого менеджера з персоналу. А й справді, Спаситель не пішов до Єрусалима, де можна було знайти освічених фахівців. Не аналізував рівень наявного досвіду духовної роботи та керівництва. Не звернувся по поради і рекомендації до провідних релігійних учителів того часу. А проте ті, кого Він обрав, збудували найбільшу й найпотужнішу організацію в історії людства…
Апостолами Христа стали неосвічені рибалки, які в ті часи мали не лише обмежені економічні можливості, а й найнижчий суспільний ранг. Згідно з «рейтингом професій», який уклав Цицерон, першими були господарі сільськогосподарських угідь, а останніми – рибалки. Афіней, грецький ритор і граматик ІІ–ІІІ ст., поставив рибалок і риботорговців на один рівень із лихварями, зазначаючи, що вони є соціально зневаженими та жадібними крадіями.
Уряд наживався на рибалках різними способами. Жоден не мав права ловити рибу без спеціальної ліцензії. Такі права продавали не поодиноким людям, а групам рибалок, зазвичай об’єднаним родинними зв’язками (наприклад, брати Петро та Андрій або родина Зеведея). Додаткові податки накладали на перероблення і продаж риби, а також на транспортування її до місця продажу. Найбільший прибуток від вилову риби отримували кесар, Ірод і численні митарі. Самі ж рибалки після сплати всіх податків (а це майже 40% вилову) здебільшого бідували.
Але саме брати Андрій та Симон (Петро), рибалки, стали першими учнями Христа, і саме рибалці Петрові заповідав Ісус пасти овець Своїх. У цьому немає жодного парадоксу. Бо, як писав протоієрей Олександр Мень, хоча люди церковні – книжники та богослови – Його не пізнали, Ісус усе ж знайшов Собі учнів, бо «людська логіка, плоть і кров були тут воістину безсилі. Це таємниця віри, святая святих, де душа зустрічає свого Спасителя. Розум апостолів мучили сумніви, але просвітлена любов принесла перемогу вірі, і вони схилилися перед гнаним Мандрівником як перед Месією, Сином Бога Живого».
Апостоли посідають особливе місце в ієрархії церкви Христової. Адже вони як найближчі учні й послідовники Христа поширювали Його вчення всім світом. Як і Вчитель, апостоли страждали за віру, проте не зреклися своєї місії.
Кількість апостолів, імовірно, збігається з кількістю поколінь ізраїльського народу (Мт. 19:28) і символізує його оновлення. Ось імена перших апостолів.
– Петро, він же Симон. За те, що першим визнав Христа істинним Сином Божим – Спасителем, був удостоєний імені Петро, що означає «камінь». На цьому «камені Петрової віри» Христос пообіцяв створити Церкву, якої не переможуть ворота пекла. Саме апостол Петро в день сходження Святого Духа першим виголосив проповідь, якою навернув до Христа більш аніж три тисячі людей. Розіп’ятий на хресті вниз головою за власним проханням, щоб відрізнити свої муки і страждання від мук Божественного Учителя.
– Андрій, брат Петра, названий Первозваним, бо його першим покликав Ісус. Андрія Первозваного вважають першим благовісником Євангелії на землях України. Коли після зішестя Святого Духа апостоли кидали жереб, вирішуючи, куди кому йти проповідувати Христову віру, йому випала Скіфія, тобто землі сучасної України. У місті Патри 60 року його розіп’яли за наказом проконсула Егея на Х-подібному хресті.
– Іван, син Зеведея, брат Якова, названий Богословом. Господь назвав його і Якова за їхню полум’яну ревність Воанергес, тобто синами грому. Коли всі апостоли покинули Господа під час його страждань, Іван залишився і стояв разом із матір’ю Ісуса під хрестом. Він оберігав Марію до кінця її земного життя, після чого зі своїм учнем Прохором проповідував у Малій Азії. Працював і жив переважно в місті Ефесі. Автор Євангелія від Івана та книги Об’явлення.
– Яків, син Зеведея, брат Івана. Яків проповідував у Єрусалимі й першим з апостолів постраждав за Христа. За наказом юдейського царя Ірода Агрипи йому відтяли голову.
– Пилип. Проповідував Слово Боже в Галілеї, супроводжуючи проповідь чудесами. Він воскресив маленьку дитину, яка померла на руках матері. За наказом правителя Анфілата Пилипа розіп’яли на хресті.
– Варфоломій, син Фоломея. Його ще називають Натанаїлом. Святий апостол Варфоломій (Натанаїл) спочатку проповідував разом з апостолом Пилипом у Сирії та Азії, а потім в Індії, де переклав Євангеліє від Матвія. Прийняв мученицьку смерть у місті Альвані (Баку): за однією з версій, його розіп’яли вниз головою, за іншою – замордували (з живого здерли шкіру). На іконах Варфоломія інколи зображають зі шкірою в руках.
– Хома, або Фома, названий також Дідимом, що означає Близнюк (мав сестру-близнючку). Фома був відсутній під час першого об’явлення Ісуса Христа апостолам після воскресіння з мертвих. Дізнавшись від них, що Ісус воскрес і приходив до них, Хома сказав: «Якщо не побачу на його руках знаків від цвяхів і не вкладу свого пальця у місце, де були цвяхи, а руки моєї не вкладу в бік його, не повірю!». З’явившись апостолам знову, Ісус запропонував Хомі вкласти палець у рани, після чого апостол увірував і мовив: «Господь мій і Бог мій!» (Ів. 20:28). Хому називають іще невірним. Помер мученицькою смертю.
– Матвій, або Левій, колишній митар. На прохання своєї пастви в Юдеї написав Євангеліє. Вважають, що він зробив це за вісім років після вознесіння Господа Ісуса, себто 42 року після Різдва Христового. Час та обставини смерті Матвія достеменно не відомі.
– Яків, син Алфея (по-іншому Клеопи), він же Яків Молодший, двоюрідний брат Ісуса Христа. Написав першу Божественну Літургію. 62 року після Різдва Христового Яків Алфеїв служив у храмі й виголосив проповідь про Ісуса Христа. Противники християн скинули його з покрівлі храму й каменували.
– Тадей, він же Юда Тадей, або Фаддей, або Левій, брат Якова Алфеєвого. Про його життя і діяльність відомо дуже мало. Проповідував у Юдеї, Галілеї, Самарії, Ідумеї, у Персії та Вірменії. Закінчив своє життя у муках. Його повісили на дереві, а потім стріляли у нього стрілами. За переданням, на могилі апостола збудовано вірменський монастир святого Тадея, розташований поблизу міста Маку в Ірані.
– Симон Зилот, він же Симон Кананіт. Зилот означає «ревнитель». Симон Кананіт був женихом на весіллі в Кані Галілейській, де Ісус перетворив воду на вино. Його живцем розпиляли, тому зображають Симона Кананіта часто з пилкою – знаряддям його смерті.
– Юда Іскаріотський, який зрадив Ісуса і якого згодом замінив Маттій.
– Маттій, доданий за допомогою жеребу до числа апостолів замість зрадника Юди Іскаріота вже після розп’яття та воскресіння Ісуса Христа. «І поставили двох: Йосипа, що Варсавою зветься і що Юстом був названий, та Маттія. А молившись, казали: «Ти, Господи, знавче всіх сердець, покажи з двох одного, котрого Ти вибрав, щоб він зайняв місце тієї служби й апостольства, що Юда від нього відпав, щоб іти у своє місце». І дали жеребки їм, і впав жеребок на Маттія, і він зарахований був до одинадцятьох апостолів». Каменований.
Апостол Павло, він же Савл, покликаний після смерті Христа. Він не належав до дванадцяти, але є одним із найшанованіших апостолів християнства.
Так, Бог може діяти самостійно, але Він і тепер шукає собі учнів і послідовників. Апостоли були звичайнісінькими людьми, не кращими і не гіршими за сучасних християн. Присутність Бога та дія Святого Духа зробили їх героями віри. Господь має власну логіку. Він обрав звичайних людей не тому, що вони були ідеальними або зразками моральних стандартів, а тому, що відгукнулись на Його заклик.
Не принципово, що робить людина, чим заробляє на хліб насущний, важливо те, що вона своїми словами і життєвим прикладом проповідує Слово Боже. Кожен потрібен Богові саме там, де він є. Рибалки проповідують рибалкам, водії – водіям, учителі – вчителям, мами – своїм дітям. Кожна людина несе Христа туди, куди іноді лише вона може сягнути, – в душі близьких людей…
Ксенія Зданєвська